Vraag en antwoord
Zijn alle stallingen op de site van dezelfde beheerder?
Nee: Initiatiefnemer en beheerder van deze site uit 2004, De Baron De Stalling BV onder directie van Linda Tijssen en Jack van Lieshout, beheren als marktleider op dit moment eenentwintig stallingen, er zijn nog vier beheerders van meerdere stallingen, de rest wordt individueel beheerd door diverse exploitanten. Iedere beheerder is verantwoordelijk voor de eigen stalling, veiligheid, onderhoud en tarieven.
Zijn de stallingen 24/7 te gebruiken?
Ja: alle buurtstallingen zijn 24/7 toegankelijk, in bijna alle gevallen met een elektronische sleutel, in een paar gevallen met een gewone sleutel.
Wat is het verschil tussen een buurtstalling en de stallingen van de gemeente en NS?
Langdurig parkeren doe je in een buurtstalling, deze zijn
24/7 bereikbaar voor de klant.
Kort parkeren meestal in een stalling van de gemeente en of NS, verder wordt de deur van een buurtstalling na gebruik altijd door de klant afgesloten, in gemeentelijke stallingen is vaak, vanwege het kort parkeren, een beheerder aanwezig en staat de deur altijd open tijdens openingsuren.
Heb ik een vaste plek in de stalling?
Alle klanten hebben een vaste plek met naamsvermelding in de stalling, voor fietsen meestal in het rek, voor scooters en motoren een eigen vak met verankering aan de grond en stroompunt.
Hoe veilig is het in de stalling voor mijn rijwiel?
In bijna alle buurtstallingen zijn er elektronische sleutels verbonden via een toegangscontrolesysteem en zijn er camera’s en andere voorzieningen aangebracht om de veiligheid te garanderen. Alleen vaste klanten hebben toegang. In alle buurtstallingen en ook bij alle andere stallingen in Nederland, is de klant toch verantwoordelijk voor zijn of haar eigen rijwiel of anderszins gestalde voorwerpen. De klant staat op eigen risico met zijn of haar rijwiel of gestalde voorwerpen in de stalling. Rijwielen in de stalling geplaatst moeten onder een eigen verzekering ondergebracht worden.
Waarom zijn er prijsverschillen?
Iedere beheerder van een stalling biedt bepaalde diensten en voorzieningen aan, huren en kosten zijn verschillend en niet elke stalling heeft hetzelfde niveau van diensten en voorzieningen.
Daarnaast zijn er beheerders die een stalling aanbieden naast andere bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld verkoop en reparatie van fietsen, dan is de stalling onderdeel van hun dienstverlening.
In alle andere gevallen moet elke stalling op zich renderen.
Wat is de contractduur, hoe lang zit ik er aan vast?
In bijna alle gevallen wordt er een contract getekend voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn.
Hoe actueel is de informatie op de website?
De website wordt zeer regelmatig aangepast om een goed overzicht te geven van vrije plekken en van de tarieven, contactgegevens en andere belangrijke informatie wordt regelmatig ververst. Marktleider De Baron De Stalling BV doet dit wekelijks en alle andere locaties worden maandelijks aangepast indien nodig.
Als ik een vraag heb over een stalling, een storing wil melden, aanmelden of opzeggen hoe doe ik dat?
De verantwoordelijke beheerder kan gebeld of gemaild worden, in een aantal gevallen moet dit persoonlijk via de winkel waar de stalling onderdeel van is.
Kan ik van de ene naar de andere stalling met mijn fiets, scooter of motor om deze dan te stallen?
Nee, ten eerste hebben veel beheerders een enkele stalling in beheer, bij De Baron De Stalling BV heeft iedere klant een contract en elektronische sleutel voor een vaste stalling plek. Er zijn geen vrije plekken beschikbaar in de respectievelijke stallingen om van stalling naar stalling te gaan. Wel kan een klant als deze verhuist en er plek vrij is of vrij komt in een stalling van de keuze, vaak in een andere buurt, doorschuiven.
Waarom heeft de ene stalling wel plek voor een bepaalde (bak)fiets en heeft de andere wel scooter of motor plekken beschikbaar?
Iedere beheerder bepaalt zelf welke rijwielen gestald kunnen worden, soms bepaald de toegankelijkheid van de ruimte en of indeling of er alleen fietsen gestald kunnen worden. Belangrijk onderscheid is bijvoorbeeld dat een aantal stallingen in kelders zijn gevestigd, soms is het een principiële keuze van de beheerder.
Is er altijd stroom aanwezig om de accu op te laden van mijn elektrische fiets of scooter of voor een druppellader voor mijn motor?
In alle stallingen van De Baron De Stalling BV en ook in die van De Rijwielstalling is stroom aanwezig voor hen die daarvan gebruik willen maken. In alle andere stallingen kan het verschillen of deze dienst wel of niet wordt aangeboden. De beheerder die deze dienst aanbiedt, kan hiervoor een vergoeding vragen.
Mag ik mijn fiets, scooter of motor repareren of onderhouden in de stalling?
Buurtstallingen zijn vergunningsvrij te beheren, zolang er op deze plek niet gerepareerd wordt of men klanten laat repareren in de stalling. Vaak zijn milieu eisen de reden om dit niet toe te laten.
Als er in de stalling een incident en of schade ontstaat, hoe wordt dit gemeld en wat moet ermee gedaan worden?
Als er een incident in de stalling plaatsvindt, moet dit meteen aan de beheerder gemeld worden, als er schade is ontstaan aan eigen spullen of is gemaakt bij een andere klant, moet ook dit meteen gemeld worden bij de beheerder, deze is bij een incident in staat te onderzoeken wat er is gebeurd en kan passende maatregelen nemen, in geval van schade, als deze eenduidig is te linken aan een andere klant, kunnen de betreffende gegevens worden uitgewisseld, de beheerder blijft daar verder buiten.
Staat mijn rijwiel in een afgesloten ruimte apart of met andere rijwielen?
Alle stallingen bieden algemene ruimtes aan om de rijwielen te stallen, in een aantal gevallen zijn er aparte ruimtes voor scooters en motoren die apart afgesloten kunnen worden. Soms zijn er opslagunits te huur waar naast andere goederen ook een rijwiel gestald kan worden.
Kan ik komen kijken hoe de stalling er uitziet?
In de meeste gevallen niet, simpelweg vanwege de vele afspraken die er al zijn met klanten die gereserveerd hebben, de beheerder woont niet naast of boven de stalling. Uit praktische overwegingen wordt er alleen een afspraak gemaakt om daadwerkelijk een contract te tekenen. Bij eerste kennismakingen wordt bij De Baron De Stalling BV en bij De Rijwielstalling altijd om een geldige legitimatie gevraagd. In veel gevallen bij andere beheerders ook.
Als ik nog vragen heb, kan ik dan bellen of mailen met de beheerder van de stalling van mijn keuze?
Als er nog vragen zijn, is het altijd goed even contact te maken met de betreffende beheerder.